wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

dinsdag 28 mei 2013

nieuwe school

Hallo allemaal.

Nou mijn examens zitten er alweer sinds donderdag op, wat een heerlijk gevoel is dit. 
Nu is het alleen nog wachten op de uitslag en dan op naar de volgende school, tenminste daar ga ik vanuit.. 

Ik weet nog de laatste paar dagen in groep acht, bang dat ik was.. want ja ik moest naar de middelbare.
Eerst hadden we een 'proef' dag.. Toen was ik onwijs blij dat er iemand bij me in de klas zat die ik kende. Al snel stond ik bekend als het 'stille' 'verlegen' meisje, hoewel niet veel later een hoop meisjes uit de klas door hadden dat ik dat niet was. Sneller als verwacht zat ik in een vriendengroepje. 

Zoals ik al eerder heb genoemd ben ik in de eerste altijd op een driewieler naar school toe gegaan, dit maakte die eerste dag voor mij nog net wat spannender. Er is in de klas uitgelegd dat ik DCD heb, en dat voor vragen mensen naar mij toe mochten komen. 

Nu ga ik naar een MBO opleiding, het is een grote school, toch zou ik nu bijna het liefst willen dat er niemand die ik kende bij mij in de klas kwam. Dit is waarschijnlijk wel het geval gezien het feit dat er op mijn opleiding te weinig mensen zijn om een klas te vullen, dus worden we gemengd.
Dit jaar heb ik om over vriendschappen te praten niet zo best afgesloten.. er waren voor de zomervakantie al wat spanningen en dat is dit jaar nooit echt helemaal goed gekomen.. Daardoor heb ik veel zin nieuwe mensen te leren kennen. 

Vooral heb ik dit jaar veel geleerd met het openbaar vervoer te reizen, een aantal van mijn vriendinnen wonen wat verder weg. Dit jaar ben ik voor het eerst naar hun toe gereisd! Hier ben ik onwijs bij mee en de timing was perfect! Op school had ik even wat minder vriendinnen maar buiten school kon ik mijn andere vriendinnen vaker zien. 

Eerlijk is eerlijk, ik heb soms wel moeite met de sociale kant van vriendschap, weet soms niet hoe ik mij moet gedragen. Gelukkig maar dat daar de echte vrienden voor zijn, bij hun hoef je het niet te weten, het gebeurt gewoon!

Iedereen nog veel succes de rest van dit schooljaar, en voor de mensen die naar een nieuwe school gaan, wees gewoon jezelf. Dat werkt altijd het beste!

2 opmerkingen:

  1. Hey,
    ik vind dit zo een belangrijk verhaal ... Mogen we jou blog delen op de dyspaxis vzw facebook pagina of heb je dit liever niet..
    graag reaktie op anndesmyter@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen