wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

donderdag 13 maart 2014

Hallo allemaal,

Ik had laatst weer is mijn dagje niet.
Dit is voor een persoon met DCD wat extremer als bij anderen.
Bij mij uit dit in dat al mijn coördinatie zich heel slecht uit.
Goed ik had laatst dus zo'n dag. Wat vaak betekend dat ik uiteindelijk helemaal gek van mezelf wordt. Dan stoot ik overal tegenaan. Ik struikel overal, kortom dan merk je ongeveer 10 keer erger dat ik DCD heb.
Opzich niet zo erg, maar ik ga me meestal een beetje uuhm.. 'stom' voelen of iets. Dit gaat natuurlijk altijd wel weer over. Meestal heb ik die volgende dag er al geen last meer van.

Ik denk ook dat het meer is dat ik het op merk dat het zo vaak fout gaat. Nou komt dit altijd wel weer goed..
Toch wil ik zeggen tegen degene die iemand kennen met DCD. Het kan zijn dat ze op bepaalde dagen helemaal gefrustreerd worden van het feit dat ze DCD hebben.

Dan wil ik nog iets vertellen.
Op school hebben we een bepaalde les wat over beperkingen gaat op het moment. Natuurlijk komt DCD daar niet tussendoor. Ik heb toen tussendoor tegen de lerares gezegd dat ik eigenlijk wel graag over DCD een lesje zou willen geven. Gelukkig was ze erg enthausiast.
Ik vind dat als je voor de klas staat het fijn is als je weet wat de leerling heeft. Als er dan een kind in de klas zit met DCD. Vind ik het belangrijk dat je er in elk geval al een keer van hebt gehoord.

Bij deze dit was het voor vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten