wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

woensdag 23 april 2014

Leuke haar tip

Hallo allemaal, 

Erg lang geleden. Ik heb een hele tijd niet echt een goed onderwerp geweten voor een nieuw bericht. 
Nu heb ik er weer eentje. 
Een opmerking die ik laatst maakte "wie niet handig is moet creatief zijn" toen ik daarover na aan het denken was paste dat perfect bij DCD. 
Ik ben nooit zo goed in het doen van mijn haar geweest, en toch wou ik elke keer iets anders.. 
Ondertussen kan ik de basisdingetjes wel. ik kan een vlecht maken, maar alleen aan de zijkant. Ik kan nu ook een knot maken, alleen is het wel een slordige knot. Met veel moeite kan ik ook wel een staart maken. Het is dus allemaal niet zo erg als het lijkt. Alleen als meisje wil je soms ook iets 'speicalers' zo probeerde ik vaak met een sjaaltje er iets leuks van te maken. Alleen was ik daar te onhandig voor. 
Laatst heb ik een krultang gekocht, hier ben ik onwijs blij mee. Het is niet zo lastig om te doen, maar wel echt even wat anders. 

Veel meiden doen de laatste tijd een strik in hun haar. Om hun knot of staart heen. Dit doen ze dan met een lintje of sjaaltje. Ik heb ontdekt dat als ik dat doe, het niet helemaal goed komt. Ik krijg dan slordige strikken die er niet "leuk" of "cute" uit zien. 
Vandaag ben ik tegen de oplossing in gelopen. 
Mijn vader heeft ooit een vlinderdas gekocht, die hij niet vaak draagt. Dit is er een waar al een strik in zit.  Zo een als je hier onder ziet. Als je die om je knot of staart heen doet (eerst het lintje een aantal keer en dan de strik vast maken) dan is dit veel simpeler. en veel netter uiteindelijk. Ik moet zeggen ook dit is op het begin even lastig met het vast maken. Alleen heb je dat zo onder de knie.

Ik heb deze dus om mijn knot heen gedaan, en ik wist eerst niet zo goed of het leuk stond.. maar het resultaat mag er zeker zijn. Lukt het jou nou niet om een knot te maken, of kun je de vlinderdas niet dichtklikken. ga dan naar een vriendin,zus of misschien wel je moeder. voor de vlinderdas kun je misschien zelfs wel bij je vader terecht. Hopelijk is dit voor jullie net zo goed te doen als voor mij! 

tot de volgende keer maar weer. Mocht je een idee hebben voor een onderwerp, laat het me dan weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten