wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

dinsdag 30 april 2013

koniningendag en opruimen

Hallo allemaal,

Het is vandaag koniningendag, de allerlaatste! 
Vandaag heb ik een gezellige dag gehad met mijn nichtjes en neefje, jullie vast ook wel wat leuks gedaan.

Het onderwerp voor vandaag is opruimen, je zult denken "wat is er nou weer zo bijzonder aan opruimen?"
Nou voor mij een hele hoop!

Mijn kamer is altijd een rotzooi, en geloof me dit is niet omdat ik het niet op wil ruimen dat wil ik juist wel! 
Vaak probeer ik het ook echt, dit is alleen niet altijd te zien. Waar begin je met je kamer opruimen nou mee? Wat ligt waar het beste? Wat ruim je eerst op? Wat gooi je weg?

Volgens mij ben ik een van de enige 'puber' die haar kamer echt op wilt ruimen. Het lukt alleen niet altijd. 
Heel soms lukt het me om een gedeelte op te ruimen, maar alles in een keer opruimen lukt me nooit!
Uiteindelijk raak ik ontzettend gefrustreerd en stop ik er vaak maar weer mee, dit alles heeft dus weer met mijn DCD te maken.
Het is als het ware op dat front een chaos in mijn hoofd. Mijn ouders snappen het vaak wel, maar toch willen zij natuurlijk dat ik mijn kamer opruim. Dit is voor mij gewoon een stuk moeilijker dan voor anderen. 
Mijn moeder ruimt zelfs soms nog mijn kamer wel op, gewoon omdat ik het dan wel heb gedaan maar het niet zo goed eruit kwam.. Hier ben ik haar dan ook wel heel dankbaar voor.
Er zijn al aardig wat tranen gelaten over alles wat mislukt aan mijn kamer opruimen, over dat ik alles gelijk op moet ruimen als ik het heb gebruikt en vooral over of ik mijn best wel doe.
Want ja, ik krijg vaak te horen 'doe je je best wel?' of 'misschien moet je wat meer je best doen" of gewoon 'je doet je best ook niet'. Nou geloof me, ik doe mijn best WEL voor dit soort dingen.

Hopelijk gaat dit uiteindelijk wel lukken, Ik weet dat het lang kan duren, maar ik heb ondertussen wel geleerd geduldig te zijn met dit soort dingen. Daarom verwacht ik dat het mij uiteindelijk moet gaan lukken :).
Is dit niet voor ik op mijzelf woon, leer ik dit wel van mijn vriend. Deze is heel netjes en heeft veel geduld met mij. Mocht het mij hier thuis niet lukken. 

nog een fijne koniningendag allemaal :P 
tot de volgende keer :P met hopelijk weer een origineel onderwerp ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten