wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

dinsdag 10 december 2013

Egoïstische gedachte?!

Hallo allemaal,

Gisteren betrapte ik mijzelf op iets waar ik normaal niet zo over na zou denken.
Eigenlijk schrok ik er wel een beetje van. Tegelijkertijd is het iets wat heel normaal is.

Het was namelijk als volgt. Wij hadden vanochtend sinterklaas op school. Met een cadeauspel en een high tea daarna.
Voor deze high tea gingen we allemaal zelf wat maken.
Nou ging ik dus cakejes maken.
Dit is voor mij iets wat erg fijn is omdat ik er redelijk goed in ben.
Nou hadden we helaas niet alles in huis wat ik nodig had om het uiterste eruit te halen. Hier ben ik heel boos om geworden. Daar schrok ik dus wel van. Want de gedachte erachter dat was waar ik vooral wel van schrok.

De gedachte erachter was namelijk dat ik voor een keertje de 'beste' wou zijn. Ik wou gewoon een keertje van klasgenoten horen 'wauw hoe heb je dat gedaan" of "wauw wat mooi."
Dit is iets wat je als iemand met DCD, niet vaak te horen krijgt. Maar helaas hadden wij niet alles in  huis. hier raakte ik een beetje in paniek. Dacht dat het verschrikkelijk zou worden.
En nog wel het ergste. Dacht dat een ander het beter zou doen. Dat wou ik niet..
Heel egoistisch dat weet ik, maar tegelijkertijd vind ik dat ik ook wel is een keertje egoischtisch mag denken. Ik mag ook wel een keer horen dat ik iets uitzonderlijk goed doe. Iets beter doe dan anderen..

Dit wilde ik dus even kwijt. Want ondanks mijn DCD en mijn 'volwassen' gedachte. Ben ik nog steeds een puber en wil ik dus ook wel eens ergens in uitblinken. Dit is niet de hoofdzaak van mijn gedachte. Vaak vind ik het ook oke hoe het is geworden etc. maar soms.. soms heb ik er dan echt even genoeg aan.

tot de volgende keer dan maar..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten