wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

zondag 1 december 2013

Even iets anders!

Hallo allemaal,

Vandaag even NIET over dcd.. Want ik wil jullie laten weten dat mijn leven NIET om mijn dcd heen draait. 
Meestal zet ik hier dingen gerelateerd aan dcd neer. Dit kan jullie laten denken dat ik heel veel met dcd bezig ben. Dat het me erg tegen zit of dat soort dingen.. 
Dat is echter totaal niet het geval. Dat is wat je hier leest. De blog heet daarom ook DCD in de pubertijd. 

maar nu even iets anders, vandaag ga ik twee dingen doen. 1 wat vertellen over wat ik morgen ga doen en 2 een verhaaltje hier neerzetten omdat ik het leuk vind om verhalen te schrijven. Ik probeer jullie met dit bericht een wat beter beeld te geven van mij.

Ik doe de opleiding onderwijsassistente. Voor deze opleiding moet ik morgen zwarte piet spelen in het zwarte pieten huis. 
Ik heb hier echt onwijs veel zin in, wat is er nou heerlijker dan al die kleine kinderen super vrolijk te zien?
Mijn opleiding gaat erg goed. Ik vind het heel leuk daar. 
Ook is het leuk omdat ik er goed in ben (ja ook mensen met DCD kunnen goed in iets zijn.)
Wat vinden jullie nou eigenlijk van de hele kwestie om zwarte piet heen? Soms vind ik het toch wel wat overdreven hoor!


Een klein stukje van een verhaaltje :

Daar staat ze weer, voor de spiegel. Het is half 8 sochtends, ze moet zo naar school. Eerst moest ze toch echt even voor die spiegel staan. Lisa is een mooi meisje, ze heeft cup B, een mooi slank lijf en mooie sprekende ogen. althans dat had ze. Haar lijf is dun, te dun en haar wangen zijn ingevallen. Hier staat ze zoals elke morgen om half 8, voor de spiegel te kijken. Naast de spiegel staat de weegschaal. Haar dagelijkse routine kan ze allemaal in de badkamer doen. Ze komt uit bed, loopt de badkamer in, kleed zichzelf uit, gaat voor de spiegel staan en weegt zich dan op de weegschaal. Dit alles onthoud Lisa heel goed. Dat staat allemaal in haar hoofd gegraveerd. Vandaag weegt Lisa twee kilo meer als gister. Dus besluit Lisa haar ontbijt helemaal te zitten en een kwartier eerder van huis weg te gaan. Kwart over 8 komt ze aan op school. Rondjes heeft ze gereden. Wel een half uur lang!
Nu hoopt ze die twee kilo eraf te hebben. "blur" zegt haar maag.. misschien had ze toch wat moeten eten thuis. Nou, daar is het nu te laat voor. Snel loopt ze naar de les. Als ze het lokaal in komt gaat de bel. pfoe net op tijd. 

Dit was een stukje verhaal. Ik heb dit hier neergezet omdat ik het leuk vind om te schrijven. Hopelijk hebben jullie nu een beeld zonder dcd van mij. 
Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten