wat is dcd?

DCD is een ontwikkelingsstoornis, ook wel Developmental, Cooordination Disorder genoemd.
Simpel uitgelegd betekend het dat je moeite hebt met je ontwikkeling en cooordinatie, dingen als aankleden, praten, lopen, en nog een hele hoop meer gaan een stuk moeilijker en langzamer dan bij anderen. je hebt meer tijd nodig om te ontdekken hoe je het moet doen. Meer uitleg nodig om te snappen wat je moet doen.
Zo heb ik pas leren fietsen op een tweewieler toen ik 14 was. Trots dat ik was, terwijl ik wist dat het vreselijk laat was. Meer over mijn ervaringen lezen? lees hieronder!

donderdag 12 december 2013

Wat je wel, en niet moet doen/zeggen

Hallo allemaal,

Ik kreeg laatst de vraag "hoe wil je nou niet dat mensen je behandelen".
Een eerlijk antwoord zou zijn: Ik wil niet dat mensen me anders behandelen dan anderen.
Tegelijkertijd wil ik wel dat mensen rekening houden met dat ik dingen misschien wat minder goed kan. Nou is dat natuurlijk een wat lastig antwoord.
Dus heb ik bedacht om een aantal dingen op te noemen die heel vervelend zijn om te horen of om behandeld te worden.

Iets wat vaak voorkomt en niet zo bedoelt wordt:
"ben jij dan anders dan normale mensen" Ja ik ben anders dan het gemiddelde persoon, maar wie is dat niet?

Op mijn school intake:
"is het niveau dan niet te hoog?" Nee dat is niet te hoog, want DCD heeft niks te maken met slim zijn of dom.

"Ik heb je niet mee gevraagd omdat ik dacht dat je dat niet zou kunnen" Nee dit is zo ontzettend fout. Ik DACHT je wist niet nee je dacht dat ik het niet zou kunnen. Dat maak ik zelf toch wel uit of niet?

"kun je dat nou nog niet? " nee dat kan ik nou nog niet aangezien een van de dingen die bij DCD hoort. is dat je dingen langzamer automatiseert.

"hoe ga je ermee om in zo'n normale wereld" of "vind je het leven in een normale maatschappij dan niet lastig" nou nee.. want dit is hoe ik opgegroeid ben. ik weet niet beter. Daarbij is onze maatschappij alles behalve normaal!

Of wanneer ze zeggen. "Ik merkte het helemaal niet." en je vervolgens heel anders gaan behandelen dan daarvoor.

Of mensen die altijd alles voor je willen doen 'oh lukt het niet? zal ik het dan maar even doen" nee. ik wil het zelf doen. Het lukt wel maar met wat meer tijd.

Of mensen die ongeduldig worden. Fijn voor jou dat je niet alle tijd hebt. Ik dus wel..

goed dit was mijn bericht. mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan dit altijd

Wel is het fijn als je vraagt
"lukt het? kan ik helpen?"

of zegt:
"dat kan je misschien zo proberen is misschien wat makkelijker"

of vraagt
"wat houdt DCD precies in dan" voordat je oordeelt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten